torsdag 28 december 2023

Förenade Arabemiraten och Dubai del 3/4

 Resans mål ännu en gång:

A) Prata med människor som jobbar där, få dem att lita på mig och öppna upp sig med historier

B) Undersöka om Finlands fotboll ska ha något alls att göra med Dubai och liknande ställen. Jag hade ett par möjliga kontakter där främst genom coacher från Serbien.

C) Uppleva värmen i stadens luft och i havet, men även i öken ett stenkast från Oman!

D) Testa turistlivet fullt ut (förutom nattklubbarna) och kunna granska det kritiskt sedan.

E) Leva fullt ut varje dag så som jag lärt mig på senare år. Stiga upp tidigt, uppleva massor, äta sällan och hålla högt tempo. Göra resan på ett sätt som väldigt få människor skulle planera att göra.


A) På resan frågade jag ofta folk från vilket land de kom ifrån. Turister pratade jag inte så mycket med men folk var från östeuropa i huvudsak och från lite överallt överlag. Norden var i princip ingen ifrån precis som jag skrev igår. Portugal, USA, England, Belgien och Rumänien är några exempel på länder som jag pratat med folk från. Men östeuropa överlag var det som dominerade men jag frågade inte upp exakta länder av folk. Tre män från Oman hade ungefär lika mycket problem som mig med att hitta rätt mellan alla metrobyten en dag, så vi hängde ihop en dryg timme under färden.

Arbetarna kom från Pakistan mestadels och de pratade väldigt bra engelska. Indien kom en del folk från. Från Nepal kom en taxichaufför. Uganda kom en av hotellets badvakter från. En del försäljare vi mer lokala ställen och restauranger kom från t.ex. Irak och Egypten. Bangladesh kom väl en taxichaufför från också.

Eftersom jag reste ensam var det lätt att prata med enskilda människor och få dem att öppna upp lite extra. Jag var social och använde dricks överallt där jag rörde mig. En taxichaufför kunde jobba sex dagar i veckan och 12h per dag. Det var normalt numera efter att folk jobbat för mycket och olyckor skett ännu ifjol. En bil var ofta i farten 24h delat på två chaufförer. De kunde tjäna 1000 euro och med det var de egentligen väldigt nöjda. Det som var ett problem var de allt högre levnadskostnaderna i Dubai. Allt förutom bensin, taxi, metro och i viss mån hotellrum var dyrare än i Finland. Det säger en del om prisnivån. Om ni läser de länkar jag lagt ut i del 1 så såg ni att byggare protesterat och blockerat vägar då de inte fått betalt. Många fel har skett genom åren. Lönerna har väl stigit och förhållandena har blivit bättre. Byggare kunde dock vara ute kl.7 på morgonen och även jobba kl.23.15 då jag for hem från något ställe. Jag hade inte möjlighet att prata med byggare. Folk hade ändå två olika sorters mål och det var 1. Att skicka hem tillräckligt med pengar för att familjen skulle ha det bra och för att de skulle kunna köpa ett hus efter cirka fem år 2. Börja som t.ex. taxichaufför medan de söker jobb som personlig tränare eller något annat de behärskar som ger bra betalt. En taxichaufför hade tävlat i tyngdlyftning och var främst av alla från Nepal i sin viktklass. Att köra taxi var bara en start.

Lönerna är inte höga och de kan bli högre. Samtidigt finns det enormt mycket arbetare från andra länder på plats så om man höjer lönen lite åt alla så blir det snabbt x-antal miljarder euro per månad totalt. Av en befolkning på 3,3 miljoner i Dubai så beräknas 80% av dem vara migrantarbetare. Innan man dömer och bedömer allt man ser och hör så måste man beakta allt elände i världen och världens fattigdom. Även någonstans i sammanhanget så är det BRA att folk får jobba i Dubai och de kanske uppnår sina mål med att köpa ett hus där hemma i sin stad fast de nu inte ser barnen på fem år. Flera jag talat med var i den situationen och de var inte missnöjda. Själv var jag på semester i fyra dagar och saknade barnen ibland bara på den lilla tiden. Man kan ändå inte jämföra ens eget liv i Finland med hur någon har det i Bangladesh, de vet inte om något mycket bättre än det elände av fattigdom de sett där hemma. Att kunna skicka hem pengar räddar människor. Viktigt är att personerna kan leva på sina jobb, äta mat och ha ett någolunda vettigt boende samt förstås skicka hem 100-700 euro per månad. Då kan det hela vara på en nivå som går att acceptera. 

Folk som jobbar i Dubai är 100% vänliga. Ingen jag sett i någon situation alls har höjt rösten. Stämningen är ok i Dubai överlag. Det finns lagar som är rätt strikta. Kör du mot rött och orsakar en krock så väntar saftiga böter och det står även på skyltar i trafiken. En kvinnlig taxichaufför körde mot rött och krockade med metron ifjol. Hon fick körkortet indraget två år och 5000 euro i böter. Värmen gör sitt för allas ork. Folk är inte glada i Dubai. Jag upprepar, folk är inte glada i Dubai. Folk är neutrala, de är inte ledsna eller arga vad man ser men varken arbetare eller turister är glada. Jag såg knappt ett äkta leende på fyra dagar fast jag var i farten närmare 16h per dag. Vänlighet och leenden kan ge lite extra dricks kanske men om det vore äkta skulle jag veta det. Folk är på ett neutralt "mellanhumör" och det gäller alla. Jag råkade halka in på en serie "Dubai bling" senare här hemma och inte ser man något äkta leende i den löjliga reality serien heller.

Muslimska Sharia lagar existerar i Dubai men tillämpas väl inte precis så hårt. Men de finns egentligen. Googla på dem för att se vad de kan innebära. I princip kan dödsstraff existera. De som lever i Dubai är mestadels Sunnimuslimer. De lagar jag tänkte lite extra på inför resan var 1. Om jag hade haft med min fru så skulle vi inte få krama varandra eller gå hand i hand på gatorna 2. Då man kommer bort från stranden behöver man som man ha på sig en t-shirt (axlarna täckta). Shorts är ok. 3. Alkohol är i princip olagligt men får finnas på vissa hotell, restauranger och nattklubbar. Lagar var inget jag diskuterade med någon på resan. Allt var lugt och fridfullt överallt och jag tyckte det var ganska skönt att slippa se alkohol på resan.

I del 4 kommer jag att skriva om D och E! 

Nu en del bilder ännu. 1. Service med väskor på väg ut ur flygfältet. 2. Bland all lyx i trafiken ser man även vita bussar här och där som ser ut exakt sådär och det är arbetare på väg till jobbet, oftast är det byggare i de där bussarna. 3. Skyskrapor skapas lite här och lite där, det byggs massor! 4. Mer service med väskor på hotellet och dricks kan man bara ge om man har kontanter dock. 5. Jag bodde på våning 18/50 på tal om skyskrapor. 6. Störande med bygge vid stranden vid Dubai Marina.7. Den där "flotten" använde byggarna ibland, antagligen för transport av material, har även hört historier om att havet används för att transportera människor snabbare. Allt detta vid Dubai Marinas strand ungefär i mitten. 8. Samma bygge med grävmaskiner nära vattnet. 9. Staden har skapat fontäner med rent dricksvatten gratis på några få ställen, något de kan skryta över då de ger arbetare gratis vatten (även turister kan väl fylla på) 10. Jag hade poolvakterna att ta foton på mig ibland för att ha en bra orsak att ge lite extra dricks och få en bra relation med dem. Den ena satt mest och såg på cricket från Pakistan på telefonen, de hade väldigt lite jobb att göra för många timmar av dygnet så simmade ingen och barn var väldigt sällsynta både på hotellet och i Dubai överhuvudtaget. 11. På VIP-fest i Burj Khalifa syns två servitörer av många, de sålde drinkar och tog foton på turister, vet inget om deras förhållanden mer än att de jobbar där uppe alltför många timmar per vecka. 12. Bygge vid stranden. 13. Gissa om det finns glasrutor att putsa i Dubai.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar